Staż pracy na nowych zasadach
26 września 2025 r. Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu pracy, która zakłada wliczanie do stażu pracy okresów przepracowanych na umowach cywilnoprawnych, czy jednoosobowej działalności gospodarczej.
Wejście w życie ustawy podzielono na dwie daty – od 1 stycznia 2026 r. dla pracodawców z sektora publicznego i od pierwszego dnia miesiąca po upływie 6 miesięcy od ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw – dla sektora prywatnego.
Przepisy będą działały wstecz, co umożliwi wliczenie dotychczas przepracowanych okresów, pod warunkiem ich odpowiedniego udokumentowania. Na przedstawienie dokumentów swojemu aktualnemu pracodawcy pracownik będzie miał 24 miesiące od wejścia w życie ustawy.
Wprowadzenie nowych zasad umożliwi uzyskanie dłuższego stażu pracy, a co za tym idzie, dłuższego urlopu czy prawa do dodatku stażowego.
Zgodnie z ustawą do stażu pracy wliczać się będą:
- okresy prowadzenia pozarolniczej działalności oraz współpracy z osobą prowadzącą działalność,
- okres zawieszenia działalności gospodarczej przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem,
- okresy wykonywania umowy zlecenia, świadczenia usług, umowy agencyjnej oraz okres pozostawania osobą współpracującą,
- okres pozostawania członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych,
a także udokumentowany, przebyty za granicą okres wykonywania innej niż zatrudnienie pracy zarobkowej.
Wymienione okresy będą potwierdzane zaświadczeniami wydawanymi przez ZUS. Okresy zatrudnienia niepodlegającego zgłoszeniu do ZUS oraz okresy inne niż praca zarobkowa za granicą będą potwierdzane na zasadach ogólnych reguł dowodowych. Ich zaliczenie do stażu pracy będzie wymagało przedstawienia odpowiednich dokumentów.
Okresy przepracowane na umowach cywilnoprawnych, czy jednoosobowej działalności gospodarczej będą wliczane do stażu pracy – zakłada nowelizacja Kodeksu pracy, którą 26 września 2025 r. uchwalił Sejm. Nowe regulacje wejdą w życie z początkiem 2026 r. dla pracodawców z sektora finansów publicznych, a dla pozostałych – pierwszego dnia miesiąca po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy. Przepisy będą działały wstecz, co oznacza, że dotychczas przepracowane okresy również zostaną wliczone, pod warunkiem ich odpowiedniego udokumentowania.
Zmiana zasad naliczania stażu pracy
26 września 2025 r. Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy stażowej. Wprowadzone przez senatorów zmiany miały charakter techniczny i doprecyzowujący, nie zmieniając głównych założeń ustawy.
Nowe przepisy umożliwią wliczanie do stażu pracy wielu rodzajów aktywności zawodowej wykonywanej dotychczas poza stosunkiem pracy. Dzięki temu miliony pracowników zyskają nowe uprawnienia, takie jak: dłuższy urlop wypoczynkowy, prawo do dodatku stażowego, czy dostęp do szerszej oferty pracy tam, gdzie wymagany jest określony staż.
Zgodnie z ustawą do stażu pracy wliczać będą się:
- okresy prowadzenia pozarolniczej działalności oraz współpracy z osobą prowadzącą działalność,
- okres zawieszenia działalności gospodarczej przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem,
- okresy wykonywania umowy zlecenia,
- świadczenia usług, umowy agencyjnej oraz okres pozostawania osobą współpracującą,
- okres pozostawania członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych,
- a także udokumentowany, przebyty za granicą okres wykonywania innej niż zatrudnienie pracy zarobkowej.
ZUS potwierdzi staż pracy zaświadczeniem
Resort pracy, który przygotował nowe przepisy, zaznaczył, że wymienione okresy będą potwierdzane zaświadczeniami wydawanymi przez ZUS. Okresy zatrudnienia niepodlegającego zgłoszeniu do ZUS oraz okresy inne niż praca zarobkowa za granicą będą potwierdzane na zasadach ogólnych reguł dowodowych. Ich zaliczenie do stażu pracy będzie wymagało przedstawienia odpowiednich dokumentów.
Pracownik z siedmioletnim stażem pracy, który przedłoży dokumenty potwierdzające cztery lata pracy na umowie-zleceniu, po 1 stycznia 2026 r. będzie miał prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego zamiast dotychczasowych 20.
W obecnym stanie prawnym wymiar urlopu wypoczynkowego wynosi: 20 dni, jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat; i 26 dni, jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.
Ważne
Okresy sprzed wejścia w życie ustawy także będą wliczane do stażu pracy. Warunkiem będzie ich właściwe udokumentowanie. Na przedstawienie dokumentów swojemu aktualnemu pracodawcy pracownik będzie miał 24 miesiące od wejścia w życie ustawy.
Wejście w życie ustawy podzielono na dwie daty – od 1 stycznia 2026 r. dla sektora publicznego i od pierwszego dnia miesiąca po upływie 6 miesięcy od ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw – dla sektora prywatnego.
Ustawa trafi teraz do podpisu Prezydenta.